Kunne du være tilbøjelig til at få foretaget en kundetilfredshedsundersøgelse for din virksomhed? Det kan give jer den feedback I skal bruge for at optimere jeres egen performance og kundeservice. Det er et værktøj til i sidste ende at skabe større loyalitet og altså mere salg.

Præcis hvad gør en kundetilfredshedsundersøgelse?

En kundertilfredshedsundersøgelse kan bruges i alle erhverv hvor der er kunder. Det er hvad end det er business to business eller business to consumer. Det er ikke kun i butik og retail, men også ved fimaer som sælger over telefonen eller gennem salgskonsulenter. Ja, egentlig er en kundetilfredshedsundersøgelse en der bør laves i alle salgs- og service erhverv. Det er på den måde du finder ud af hvor din virksomhed står stærkt når det kommer til den service dine medarbejdere yder, og hvor der er plads til forbedringer.

Er I f.eks. opmærksomme på altid at få kunderne til at føle sig velkomne i jeres forretning, , står din ansatte med telefonerne fremme, eller yder de generelt en god service? Som leder ser du ikke altid hvad der foregår på gulvet, og selvom dine medarbejdere måske gerne vil gøre deres bedste, så kan der være faktorer de ikke overvejer. Netop derfor kan det være en fordel at træne sit personale i specifikke ting. Det kan et eksternt firma f.eks. stå for at gøre. De kan tilbyde kurser, tilbyde mystery shopping og foretage en tilfredshedsundersøgelse.

Gør dine kunder til loyale kunder

Én ting er at have tilfredse kunder, en anden er at have loyale kunder. Det er to forskellige ting, som dog alligevel hænger sammen. Først og fremmest er det selvfølgelig vigtigt at sørger for at dine kunder er tilfredse med deres samlede oplevelse. Det vil sige det produkt eller den service de køber, den betjening de får samt følelsen af at være i din forretning. Det er sådanne faktorer en tilfredshedsundersøgelse hjælper med at klargøre. Her finder du nemlig ud af på hvilke punkter kunderne er tilfredse og på hvilke de ikke er. På den måde får du et overblik over hvor din virksomhed skal forbedre sig ift. jeres kunder.

Det kan være at dit personale skal trænes i bestemte ting eller måske jeres varer skal opstilles på en mere brugervenlig måde. Når du har tilfredse kunder, så er en anden vigtig faktor at gøre dem til loyale kunder. Altså kunder som har lyst til at købe dine varer eller ydelser igen og igen, og som glædeligt anbefaler din forretning til andre. Hvem dine loyale kunder er, kan du også finde frem til via en tilfredshedsundersøgelse, så den er på rigtig mange måder et godt værktøj for service virksomheder.